Miejsca pracy, w których nosi się uniform

Ubiór pracownika jest ważny – powinien pasować do stylu naszej marki. Wysyła on komunikat – począwszy od przyjaznego np. różowego fartucha w lodziarni, kończąc na profesjonalnym białym kitlu szefa kuchni lub czarnej zapasce baristy. Mundur wojskowy budzi respekt i zaufanie, natomiast schludny uniform pracownika zakładu kosmetycznego wpływa na postrzeganie go jako profesjonalisty. Dla wielu firm odzież robocza pracownika to inwestycja w rozpoznawalność marki.

 

Jaką rolę pełni uniform w pracy?

Profesjonalni pracownicy potrzebują uniformów, które nie tylko wyróżnią ich wśród klientów, ale również będą się dobrze prezentowały. Istnieje wiele branż, w których fartuchy są wręcz wymagane (istnieją różne regulacje prawne), co nie zmienia faktu, że dobrze zaprojektowane i uszyte stroje służbowe mogą napawać dumą swoich posiadaczy. Warto podkreślić, że firmowy strój do pracy to korzyści nie tylko dla pracodawcy, ale również pracownika. Dla pracowników bowiem stroje mogą być bezpośrednim i widocznym sposobem okazywania swojego zaangażowania w pracę. Z tego powodu wygląd pracownika jest tak ważny bez względu na branżę, w której fartuch lub uniform jest wykorzystywany.

 

Dlaczego wygląd zewnętrzny jest taki ważny?

Ubiór pracownika wpływa na sposób postrzegania zarówno jego, jak i całej firmy, dla której pracuje. Wielu restauratorów lub właścicieli kawiarni dba o te kwestie, ponieważ z biznesowego punktu widzenia mają one duże znaczenie.

Kto nosi uniformy? Lista jest naprawdę długa, są to, między innymi:

  • pracownicy służb mundurowych,
  • lekarze,
  • piekarze,
  • kurierzy,
  • pracownicy hotelowi,
  • kasjerzy,
  • sprzedawcy,
  • barmani,
  • kelnerzy,
  • kucharze,
  • bariści,
  • laboranci itd.

Wszyscy ci pracownicy ubrani są w specjalnie uszyte dla nich koszule, spodnie, fartuchy, t-shirty, polary, bluzy, kamizelki, kitle, apaszki, muszki, czapeczki i wiele innych.
Projektanci odzieży roboczej szczególną uwagę zwracają na kryteria użytkowe, takie jak trwałość, swoboda ruchów, estetyka, kolorystyka i materiały. Bardzo ważnym kryterium jest funkcjonalność, czy uniform odpowiada rodzajowi pracy, czy jest dobrze wykonany, czy się łatwo pierze.

 

Ubiór pracowników a wizerunek lokalu

Stroje pracowników powinny być widoczne oraz estetyczne. Estetyce tej przyświeca istotny cel, a jest nim identyfikacja oraz wzajemna relacja klienta np. z pracownikiem restauracji. Przemyślane i dobrze zaprojektowane stroje pracowników mogą dopełnić wizerunek lokalu dzięki zachowaniu panującego w nim klimatu, a nawet zbudować wizerunek firmy.

Jednak jednym z najistotniejszych elementów stroju jest jego rozpoznawalność, dlatego uniformy są w bardzo wielu przypadkach personalizowane. Personalizacja (bez względu na branżę) zwykle polega na wyhaftowaniu logotypu firmy, nazwiska lub nazwy stanowiska, przez co pracownicy stają się jeszcze bardziej widoczni. Alternatywą dla haftu jest wykonanie nadruków folia-flex itp. Jest to jednak dużo mniej trwała forma personalizacji odzieży.

 

Czy istnieje uniwersalny zestaw ubrań do pracy?

Czy istnieje uniform uniwersalny? Wizualnie trudno to sobie wyobrazić, ale jeśli chodzi o kryteria funkcjonalności, my jako producenci odzieży roboczej, mamy szeroki wachlarz możliwości działań. Poczynając od propozycji wyboru specjalistycznych tkanin, przez zaprojektowanie najbardziej funkcjonalnego stroju, po różne opcje personalizacji. Niezależnie od branży, dla której tworzymy projekty, staramy się, by tworzone przez nas uniformy spełniały wszystkie oczekiwania naszych, często wymagających, Klientów.